Jezte papriky! Jsou plné vitamínů a minerálů

Papriky patří mezi nejvíce oblíbenou zeleninou a to nejen u nás. Chutná čerstvá v lehkém zeleninovém salátu a zároveň se používá i při vaření a pečení. Jídlu dodává chuť, barevnost a mnoho zdraví prospěšných látek. Papriky by ve zdravém jídelníčku rozhodně neměly chybět.

Většina z nás bere papriku jako běžnou nijak zvláštní zeleninu. Ve skutečnosti je paprika součástí našich stravovacích návyků teprve od nedávna. Její rodnou oblastí je Střední Amerika, odkud byla její semena poprvé dovezena do Evropy někdy během 19. století. Zpočátku se pěstovala pouze jako okrasná rostlina. Teprve později se začala využívat jako koření a nakonec i jako chutná zelenina.

Věděli jste, že …

  • Paprika je z 93 % tvořena vodou?
  • 100 g papriky obsahuje 0,8 b bílkovin, 0,3 g tuku a 2,4 g sacharidů?
  • 100 g papriky je zdrojem 65 kJ?

Je libo červená, žlutá, zelená nebo oranžová?

Paprika je velice variabilní zelenina. Existují nejen různé barevné odrůdy, ale rozlišujeme také papriky nepálivé a pálivé. Všechny druhy papriky obsahují vitamíny A, C a K, přičemž nejbohatší na vitamíny je paprika červená. Rovněž jsou významným zdrojem minerálů, jako je například draslík, hořčík, fosfor a vápník.

Díky obsahu výše uvedených látek mají papriky i pozitivní účinky na zdraví. Jejich zdravotní vliv je dokonce ovlivňován i samotnou barvou papriky.

Červené papriky jsou důležitým zdrojem vitamínu A (karoten) a C. Oba vitamíny chrání pleť před předčasným stárnutím a vzniku vrásek. Jako jediná obsahuje rutin, látku chránící cévy před kornatěním.

Žlutá paprika je díky vysokém obsahu vitamínu E a antioxidantů zeaxanthin a lutein významnou ochranou očí před rizikem vzniku šedého zákalu.

Zelená paprika obsahuje kyselinu listovou, která je důležitá zejména pro těhotné ženy a vývoj plodu. Zároveň podporují krvetvorbu, a ač se to nemusí zdát, zelené papriky podporují dobrou náladu.

Chilli papričky pomáhají při hubnutí

Samotnou kapitolou jsou pálivé chilli papričky. Ty totiž obsahují látku kapsaicin, který podporuje zahřátí organismu, vyšší výdej energie a navíc potlačuje chuť na nezdravé jídlo. Další látky v ostrých papričkách podporují trávení a urychlují metabolismus. Největší vliv na hubnutí však mají chilli papričky u lidí, kteří nejsou na jejich konzumaci příliš zvyklí.