Jak zvládnout karanténu v co největší duševní pohodě

Karanténu jsme si už prožili všichni. V České republice byl v souvislosti s pandemií nemoci Covid-19 vyhlášen nouzový stav 12. března 2020. Na čas většina z nás ztratila možnost chodit do práce či do školy, účastnit se kulturních a sportovních akcí vč. dětských kroužků, ba dokonce i cestovat a navštěvovat naše blízké.

Teprve na konci května byl nouzový stav zrušen a život se vrátil s určitými omezeními do normálu.

Tím ale nebezpečí nepominulo. V létě zaznamenáváme v České republice druhou vlnu a počet nově nakažených znovu přesahuje 200 denně.

Kdo onemocněl v poslední době koronavirem, ten ví, že nemoc pro většinu lidí nebezpečná není. Podobá se chřipce jak svými příznaky, tak délkou jejich trvání.

Covid-19 je ale nebezpečnější v tom, jak vysoce infekční je a jak může ohrozit rizikovou skupinu obyvatel. To jsou senioři, chronicky nemocní či osoby s oslabenou imunitou. Proto osoba jen podezřelá z možnosti nakažení koronavirem musí zůstat v karanténě. Jak tento pobyt zvládnout, o tom je dnešní článek.

Není karanténa jako karanténa

Je nutné si uvědomit, že karanténa v souvislosti s podezřením či faktickým onemocněním Covid-19 je mnohem větší nápor na duševní zdraví, než ta „karanténa“, v níž jsme žili mezi březnem a květnem. V tu dobu totiž existovala možnost volného pohybu. Sice dost omezená, ale už jen možnost si jít denně nakoupit, vyjít si na procházku do parku nebo do lesa, vidět se s některými lidmi, to vše hodně znamená.

Všechny články zabývající se duševní hygienou se shodují v tom, že k organizaci práce, ať už v kanceláři nebo doma v rámci home office, patří přestávky. A ty by měly být spojené se změnou prostředí. Vyjít si na čerstvý vzduch, zasportovat, setkat se s lidmi na krátkou konverzaci.

Při koronavirové karanténě se z možnosti projít se po venku mohou těšit jen majitelé domů se zahradou. Lidé žijící v bytech se musí spokojit toliko s balkonem nebo otevřeným oknem. Toto omezení může být pro hodně lidí velice frustrující.

5 rad pro přežití „domácího vězení“

Autor tohoto článku (žijící v bytě činžovního domu bez balkonu) zde vypsal několik rad, jak dvoutýdenní pobyt mezi čtyřmi stěnami vašeho domova zvládnout.

  1. Dlouho spát. Spánek reguluje hladinu stresu a odbourává tíseň a rozmrzelost. Zdravý spánek o délce alespoň osm hodin denně je nutným předpokladem k tomu, abyste si v karanténě udrželi optimismus.
  2. Kontakt s lidmi. Ještě že nás koronavirus zastihl v době, kdy není vůbec těžké se v okamžiku spojit slovem i obrazem s kýmkoli na světě. Volejte si se svými blízkými třeba každý den. Třebaže normálně si voláte méně často. Jistě pro vás budou mít pochopení.
  3. Nezanedbávat své běžné povinnosti. Jste-li na home office, zůstaňte na sebe tvrdí. Splnění stanovených úkolů přináší malou nezanedbatelnou radost, ze které se můžete každý den těšit.
  4. Začít dělat něco nového. Nebo něco, co jste už dlouho odkládali. V knihovně se na vás usmívají desítky knížek, na které jste si nemohli udělat čas. Můžete se pustit také do studia jazyků. Koronavirus také udělal z mnohých z nás lepší kuchaře. A co takhle umýt okna nebo přitlouct poličku?
  5. Připravit si „pokaranténní“ odměnu, například si naplánovat dovolenou. Je velmi příjemné se na něco během „domácího vězení“ těšit.