Ani bos, ani obut… O barefootových botách

Boty nosí lidstvo už po tisíce let. Teprve v posledních staletích se z nich ale stává módní doplněk. Někdy plní roli kulturního symbolu, jindy určují sociální status. Jinak řečeno, lidé začali být v poslední době botami tak posedlí, že se jaksi zapomnělo na jejich původní smysl. Že totiž mají nohy v první řadě chránit. Těžkopádné mokasíny nebo dámské boty na podpatku mohou působit mnoho zdravotních problémů. Deformují chodidlo, někdy až (to je zvláště případ bot na vysokém jehlovém podpatku) způsobují bolesti zad. A právě v této chvíli se na trhu objevily barefootové boty.

Zvláštní znaky barefootových bot

Barefootová bota hned na první pohled vypadá „jinak“. Má stejnou výšku podrážky pod špičkou i patou, tzv. zero drop. Boty jsou lehké, někdy ohebné ve všech směrech. Mají tenkou podešev. Nejzvláštnější ale je jejich rozšířená špička. Prsty se v nich netísní, noha se může rozvinout do plného potenciálu a vykonávat všechny funkce.

Produkty zlatých českých ručiček

Barefootové boty se objevily v Česku v minulé dekádě. První výrobky byly ze začátku vnímány jako okrajová alternativa obouvání zvláště pro lidi z bio/eko kruhů. S barefootovými botami byla spojena vysoká pořizovací cena. To proto, že většina výrobců je produkovala ručně a v menších sériích. A pokud je řeč o českém prostředí, nutno také zmínit to, že většina bot byla ryze české výroby. Na druhou stranu – boty takto zhotovené vydrží déle.

Osobní zkušenost – po dvou týdnech to šlo hladce

Autor tohoto článku nosí barefootové boty od roku 2016. Na nový typ obuvi si zvykl způsobem, který odborníci hodnotí jako chybný. Fyzioterapeuti totiž doporučují postupnou adaptaci, nejdříve na kratší vzdálenosti a střídat s jiným typem obuvi s „obyčejnou“ podrážkou. Pohyb po městě po asfaltových cestách je údajně nevhodný. Kritikové barefootů poukazují nejčastěji na to, že mnohem větším problémem než zvýšená podešev klasických bot je skutečnost, že se po většinu dne pohybujeme po plochém povrchu, který nestimuluje naše chodidlo, což ani barefooty nevyřeší.

Autor ale nazul barefootové boty a od začátku je používal na vše – cesty do práce, po kanceláři i po nákupech ve městě. Vyzkoušel záhy chůzi po lesních stezkách i kamenitých plážích.

První týden nebo dva rozhodně nebyly příjemné. Pod nohou cítíte každý kámen. Raději našlapujete opatrně a děláte menší kroky. Noha si ale rychle na nový standard zvykne. Za chvíli vůbec nerozlišujete, šlapete-li po asfaltovém nebo kamenitém povrchu. Nejvíce vnímáte lehkost bot a komfort v oblasti prstů. Díky tomu už se jen nevolky vracíte ke klasickým botám, když nemáte jinou alternativu. Pokud to jen jde, chcete nosit barefooty.

Výhody: dlouhá životnost, univerzální využití

Příjemným faktem je dlouhá životnost barefootových bot. Od roku 2016 má autor teprve druhý pár.

Barefootové boty jsou navíc univerzální. Když zvolíte dobrý design, mohou Vám tytéž boty posloužit na služební cesty i procházky do přírody.

Přínos pro zdraví

Fyzioterapeuti uvádějí, že barefootové boty dobře splňují podmínky pro respektování aktivity svalů chodidla a odvíjení chodidla od podložky. Umožňují tedy přirozenější pohyb nohy. Podle názorů některých uživatelů mohou boty během několika týdnů zbavit tělo bolesti nohou i celého pohybového aparátu.

Problémem standardních bot není jen charakter obuvi jako takový, ale také to, jakým způsobem lidé přistupují k jejich výběru. Volí často boty spíše menší, s tím, že se častým nošením roztáhnou. To vede k problémům, jako je propadlá klenba, pokroucené prsty, kuří oka a haluxy.

Pro koho barefooty nejsou vhodné

Lidé s volným vazivem na chodidlech by tyto boty nosit neměli. Stejně tak by na ně měli zapomenout ti, kdo trpí deformacemi nohou a lidem s akutními či chronickými potížemi, jako jsou patní ostruhy nebo zánět Achillovy šlachy. Přílišná ohebnost této obuvi je nevýhodou pro lidi s neuropatií nebo s cukrovkou. Kvůli oslabení svalů a ztrátě citlivosti hrozí pokles příčné klenby a noha čelí většímu riziku otlaků.

Rady, tipy, triky

Prvních několik týdnů může být pro nohy šok, je to ale celé o zvykání. Zatěžujte nohu postupně, noste boty třeba jen jednou denně na procházku, jejíž délku budete postupně prodlužovat. Někdo si do bot může strčit vložky.

Také záleží na terénu. Pochopitelně Vám na začátku budou více vyhovovat louky nebo parky. Na trávě se s barefootovými botami chodí opravdu příjemně. Chodníky a cesty jsou větší zátěž. Ale nakonec pro Vás nebude představovat problém ani kamenitý kopec.

Barefooty pořídíte v mnoha variantách. Existují barefoot sandály i barefoot boty na běhání. A v nabídce nechybí ani zimní boty, zateplené a s neklouzavou podrážkou.

Vždy si boty důkladně vyzkoušejte, ať víte, jestli najdou společnou řeč s Vašimi nohami. Co se týče materiálu, barefootové boty jsou vyráběny z kůže i imitace kůže, z recyklovaných PET lahví, z vodních řas a kukuřičných složek nahrazujících plast, z přírodní bavlny i z technického konopí.

Zdroje:

https://www.theceomagazine.com/business/health-wellbeing/healthy-feet-barefoot-shoes/

Jsou barefoot boty skutečně zdravé?


https://www.mojezdravi.cz/zdravy-zivotni-styl/barefoot-boty-hit-ktery-prospiva-zdravi-opravdu-5227.html
https://www.denik.cz/zdravi/kondice-chuze-naboso.html
https://cc.cz/cesko-je-barefootova-velmoc-rika-klara-borlova-jeji-e-shop-little-shoes-chce-letos-prodat-az-100-tisic-paru-bot/
https://www.lidovky.cz/relax/lide/podpatky-bych-prirovnal-ke-korzetum-soucasnou-modu-nezajima-ze-boty-jsou-pro-nevhodne-rika-zastance.A200716_143447_ln-zdravi_ape
https://www.bezhladoveni.cz/barefoot-bota-se-prizpusobi-chodidlu-ne-naopak-jako-bezna-obuv-rika-odbornik-na-barefoot-chuzi/