9 nejčastějších mýtů a polopravd o hubnutí. Znáte je?

Touha po dokonalé postavě trápí lidstvo od nepaměti. Obdivovali jsme kypré tvary, široké boky, chlapecké postavy i velké svaly. Co jeden národ považuje za krásné a přitažlivé, druhý vnímá jako odpuzující a ošklivé. Také názor na nadváhu se v průběhu staletí mnohokrát změnil. Zatímco kdysi byla nadváha brána jako důkaz bohatství, dnes moderní civilizace považuje obezitu za něco nezdravého a nepěkného.

Lidé s nadváhou mnohdy trpí pocity méněcennosti. Snaží se zhubnout a přiblížit se svému ideálu krásy, ale nejde to. Vysněného cíle chtějí dosáhnout rychle a jsou příliš nakloněni pochybným radám. Můžeme tak pozorovat stejné chyby, kterých se lidé při hubnutí opakovaně dopouští. Pojďme společně vyvrátit nejčastější mýty a polopravdy, které úspěšnému hubnutí brání.

1. Hladovka – nejrychlejší cesta ke štíhlé linii

Zejména mladé dívky a ženy toužící po štíhlé linii propagované v časopisech a na internetu se uchylují k drastickým dietám, které zdraví a ani štíhlé linii nijak neprospívají. Dívky často přestanou jíst a způsobí si nevratné zdravotní potíže. Přestože se všeobecně ví, že hladovka je nebezpečný způsob hubnutí, stále se najde hodně lidí věřících, že jim hladovění pomůže.

2. Štíhlá postava mi nebyla dána do vínku

Spousty lidí se po celý život vymlouvají na genetiku, na zděděné dispozice k nadváze či obezitě. Pravdou je, že genetika má opravdu vliv, a ne zrovna malý. Geny ovlivňují chuť k jídlu, rychlost metabolismu či ukládání tuku v partiích, kde se nám to zrovna nehodí. To však neznamená, že člověk s předpokladem k nadváze nemůže mít přiměřenou hmotnost. Vše závisí na jeho přístupu k sobě samému a životním stylu.

3. Tyhle pilulky už určitě budou fungovat

Trvale štíhlé postavy lze dosáhnout kombinací zdravého jídelníčku a pravidelného pohybu. Mnoho lidí však neustále doufá, že zhubnou díky „zázračným pilulkám“. Žádná taková pilulka neexistuje. Existují byliny či minerály podporující metabolismus a tedy i „spalování“ tuků; případně látky zvyšující pocit sytosti. Přesto přípravek, umožňující významný úbytek tělesné hmotnosti za krátkou dobu bez nutnosti upravit životní styl, nebyl dosud vynalezen.

4. Pryč se sacharidy

Ve snaze o zhubnutí se lidé často snaží hodit vinu za nadbytečné kalorie na vybrané druhy potravin. Nejčastěji to schytávají sacharidy neboli cukry. Jenomže není cukr jako cukr. Za špatné můžeme považovat veškeré sladkosti, cukrovinky a slazené nápoje. Existují však dobré cukry, které najdeme například v bramborách, obilovinách, rýži, luštěninách, celozrnném pečivu a v dalších potravinách. Nesmíme zapomínat, že sacharidy jsou důležitým zdrojem energie, bez kterého se neobejdeme.

5. Za všechno můžou tuky

Podobně jako u sacharidů jsou tuky častým terčem kritiky. Tuk sám o sobě ale nezdravý není. Škodlivý je pouze jeho nadbytek. Stejně jako v předcházejícím případě bychom měli dávat přednost zdravým tukům, ne se jim úplně vyhýbat. I sádlo může být „neškodné“, pokud je konzumujeme v přiměřeném množství. V redukčním režimu jsou však vhodnější rostlinné oleje a rybí tuk.

6. Jíst po šesté hodině večerní znamená tloustnout

Toto je velmi rozšířená informace. Jedná se však o pouhý mýtus. Chodit spát hladový je nejjistější způsob, jak v průběhu noci vyplenit ledničku. Poslední jídlo bychom si měli dopřát podle toho, v kolik chodíme spát. Pokud chodíme spát například o půlnoci, menší večeři bychom si měli dopřát ještě kolem osmé hodiny večerní. Dbát bychom měli na nižší obsah energie (tedy spíše lehčí zeleninové jídlo).

7. Nízkotučné výrobky jsou jistotou

Kdo by neznal výrobky označené nálepkou „light“. Většina lidí je konzumuje právě proto, že obsahují méně cukru nebo tuku. To ale neznamená, že přijmete méně kalorií. Nenechte se oklamat lákavou reklamou a přečtěte si složení výrobků. Můžete zjistit, že tradiční výrobek je pro vaši linii mnohem lepší a zdravější.

8. Za nadváhu může absence snídaně

Při hubnutí a zdravém životním stylu vůbec se zdůrazňuje snídaně a celkový počet jídel za den. Měli bychom si uvědomit, že každý organismus je individuální. Někomu snídaně pomáhají nastartovat den, další si raději počká na vydatnější svačinu. Někdo preferuje 5 až 6 porcí denně, jinému stačí tři jídla a cítí se plný energie. Primárně bychom měli jíst pravidelně a vyhýbat se nárazovému přejídání.

9. Budu-li cvičit každý den, zhubnu rychleji

Pohyb ke zdravému životnímu stylu nepochybně patří. Nic se však nemá přehánět. Lidé, kteří se rozhodnou zhubnout, mají tendenci přehánět. Ze dne na den začnou dodržovat striktní zásady zdravé výživy a cvičit. Začnou běhat nebo chodit do posilovny každý den. Jejich organismus však není na tolik pohybu zvyklý. Člověk se rychle vyčerpá a ztrácí motivaci k dalšímu cvičení. Mnohem přínosnější je zařazení pohybu postupně, tak aby tělo mělo čas nabrat postupně síly. Poté je možné cvičení prodlužovat, zintenzivňovat nebo zařazovat častěji.

Ke štíhlé linii vás nedovedou žádné zázračné přípravky ani drsná hladovka. Nejvíce vám pomůže vůle, trpělivost a zdravý rozum. Hubnutí není složitý proces, pouze trvá déle, než bychom si přáli a rovněž od nás vyžaduje spousty ústupků. Je pouze na vás, co je pro vás důležitější. Zda vaše zdraví, nebo každodenní požitek z nezdravého nebo nadměrného množství jídla.