Suchej únor. In sucho veritas letos už po desáté
Osvětových kampaní je kolem nás hodně. Málokdy se ale stane, že je kampaň natolik úspěšná, že zlidoví. Příkladem je Suchej únor. Snad každý Čech už dnes ví, že tento titul neodkazuje k nedostatku atmosférických srážek – i když je paradoxní, že podle meteorologů je dlouhodobě nejsušší měsíc právě únor. Suchej únor znamená něco jiného – alkoholový půst trvající rovných 28 dní.
V Česku je 3. nejvyšší spotřeba alkoholu na obyvatele
S iniciativou přišla Liga otevřených mužů. Toto hnutí usilující o to, aby o sobě mužské pokolení přemýšlelo a usilovalo o osobní i společenskou změnu, stojí za řadou úspěšných projektů. Založilo například táta web, jehož smyslem je zapojení otců do péče o děti už od narození, nebo projekt Patron, jenž usiluje o pomoc teenagerům z dětských domovů při zapojení do dospělého, samostatného života.
Suchej únor je ale tím projektem, o němž se dá spolehlivě říct, že má celospolečenský přesah. Zvláště v České republice. Podle organizátorů se za hranou rizikového pití v naší zemi pohybuje přes milion lidí. Češi mají 3. nejvyšší spotřebu alkoholu na hlavu na světě, když průměrný obyvatel vypije za rok 14,4 litru čistého lihu. I přestože jsou škodlivé účinky alkoholu všeobecně známy.
Stále více pijí i ženy. Příkladem jsou zelené vdovy
Alkoholismus zdaleka není téma jen pro muže. Je pravda, že ženy stále nadměrným pitím trpí méně než jejich mužští protějšci, v poslední době ale dochází i mezi nimi k velkému nárůstu spotřeby. V Česku se nově setkáváme s fenoménem, který přitahuje pozornost psychologů, sociologů a samozřejmě také adiktologů – se zelenými vdovami. To jsou ženy, které se provdaly za úspěšného a bohatého muže. Přestěhovaly se s ním mimo město, do nového domu na periferii, případně v satelitním městečku. Zatímco choť tráví většinu času v práci, manželka zůstává osamocena v domácnosti. Nezná nikoho ze sousedů, její aktivity se točí převážně kolem péče o dům a o děti. Na ženu časem začíná doléhat samota a prázdnota. Únikovou cestou je pak láhev a sklenička.
V polovině 80. let 20. století připadala na 12 mužů, kteří konzumovali lihové nápoje rizikově, pouze jedna žena. Nyní se poměr radikálně změnil – na jednoho alkoholika vychází dvě a půl nebo dvě alkoholičky. Celkově zaznamenáváme příliš vysokou míru pití u 17 % populace. Alkoholismus je rozšířen ve všech věkových kategoriích. U teenagerů je doprovázeno konzumací návykových látek, senioři zase alkoholem zapíjí léky – analgetika nebo hypnotika.
Měsíc nepít přináší řadu výhod
Suchej únor je tedy výzvou pro muže i pro ženy. Pravidla jsou jasná – měsíc nepozřít ani kapku alkoholu. Motivace je více než silná. Pokud se normálně zdržujete v restauračním podniku alespoň třikrát týdně a pokaždé si dáte nejméně tři piva, pak Vám suchej únor může ušetřit více než dva tisíce korun. Zajímavé jsou také další benefity – kvalitnější a delší spánek, více energie pro vaše oblíbené aktivity, pocit hrdosti. A také štíhlejší postava. Každá sklenka alkoholu je bohatým zdrojem kalorií. Nemluvě o tom, že alkohol podněcuje chuť k jídlu. Pivo a vepřová žebírka, oblíbená kombinace v mnoha hospodách, která vede ke krátkodobě spokojenému, dlouhodobě ale ke kulatějšímu a nenasytnějšímu bříšku.
Zaregistrujte se a přispějte na dobrou věc
Liga otevřených mužů letos pořádá Suchej únor po desáté. Název kampaně, jak již bylo řečeno, zlidověl. A stejně tak i její vtipný podtitul: In sucho veritas. Podle facebookových stránek projektu Suchej Únor se v únoru 2021 pokusilo alkoholu vyhnout 700 tisíc lidí. Celkový počet se ale neodhaduje lehce. Někdo vzorně „suší“ celý měsíc, jiný nakonec podlehne pokušení a po dvou týdnech vzdá. Někdo si vzhledem k neúprosným termínů důležitých rodinných oslav období sušení posune. Pro někoho není ani tak důležité vydržet přesně měsíc, jako spíše vyhrát sázku a sušit déle než kolegové z práce, spolužáci na vysoké škole nebo přátelé. Vyhecovat se mohou také partneři ve společné domácnosti.
Pravidla nejsou zase až tak důležitá. Liga otevřených mužů ale přesto vítá ty opravdu motivované, kteří chtějí dát svému měsíci sušení oficiální punc. Zaregistrují se na stránkách suchejunor.cz a pošlou drobný příspěvek, symbolicky v ceně pár piv, na další osvětu, vzdělávání a prevenci rizikového chování. Štědřejší účastníci Suchého února budou odměněni zajímavou knihou, která na 416 stranách představuje alkohol ve všech jeho společenských rolích.
Letos také Suchý február
Mnoho účastníků Suchého února zjistí, že střízlivost může být ještě opojnější než sklenička výborné whiskey. Měsíc na suchu (i když je to nejkratší měsíc v roce) je dlouhý test vztahu k alkoholu. Podle výzkumů většina absolventů měsíce bez alkoholu zvolní svoji celkovou spotřebu. Po roce od posledního Suchého února deklaruje přes 48 % účastníků dlouhodobé snížení spotřeby, nebo i úplnou abstinenci.
Kampaň Suchej únor podpořila celá řada osobností. Letos budou spolu s tisícovkami dalších abstinovat také šéfkuchař Přemek Forejt, herec Roman Vojtek, farářka Martina V. Kopecká, fotbalový brankář Petr Čech nebo violoncellistka Terezie Kovalová. Letos se akce koná i na Slovensku, pod názvem Suchý február.
Zdroje:
https://www.facebook.com/suchejunor/
https://suchejunor.cz/
https://www.prozeny.cz/clanek/chystate-se-drzet-suchej-unor-co-pit-aby-se-telu-ulevilo-77926
https://cs.wikipedia.org/wiki/Suchej_%C3%BAnor
https://www.denik.cz/cesi-a-zavislosti-alkohol/zeny-muzi-alkohol-zavislost.html
https://www.idnes.cz/xman/rozhovory/suchy-unor-mesic-abstinence-alkoholismus-psycholog.A190128_150357_xman-rozhovory_fro