Růžový říjen – měsíc boje proti rakovině prsu
O akci "Movember" jste možná slyšeli. Z listopadu se stal měsíc boje proti vážným mužským onemocněním, především rakovině varlat a prostaty. Muži po celém světě zvyšují povědomí o těchto hrozbách tak, že si pěstují kníry.
Tato akce vstoupila do veřejného povědomí. Stejnou pozornost by si zasloužila akce podobná, která by pro změnu měla zajímat zejména ženy. Rakovina prsu se totiž z 99 % týká právě jich. Pro osvětu v oblasti této nemoci byl rovněž vyčleněn celý měsíc. A dokonce s pánským "movemberem" v kalendáři přímo sousedí. Budeme se bavit o Růžovém říjnu.
Co je to Růžový říjen a jak si jej lidé připomínají
Růžový říjen, anglicky zvaný Pink October, je tady s námi už od 80. let minulého století. Symbolem této akce je růžová stuha, kterou si lidé po celém světě připínají na oblečení. Kdo zrovna nemá stuhu, ten si vystačí aspoň s růžovými kusy oděvu. Do této něžné barvy se během října halí budovy, loga firem a jiné objekty ve veřejném prostoru. Najdou se také sportovní týmy, které se v říjnu odějí do růžové. To přispívá k pocitu semknutí – lidé, jichž se rakovina prsu týká, by měli vidět, že na tento boj nejsou sami.
Ovšem hlavním cílem Růžového října je šíření povědomí o tom, jak je důležitá prevence a včasná diagnóza.
Každých 50 sekund zemře na rakovinu prsu jedna žena
Rakovina prsu je druhým nejčastějším nádorovým onemocněním na celém světě. Je to nejčastější typ rakoviny u žen. Čísla jsou opravdu smutná: na naší planetě každých 50 sekund podlehne této chorobě jedna osoba.
Nejvíce ohroženou skupinou jsou ženy starší 45 let. A to je právě důvod, proč by měly být neustále v pozoru. Určité faktory, jako je věk nebo rodinná anamnéza, prostě neovlivníme. Ale existuje celá řada jiných faktorů, na kterých se dá pracovat. O těch se ale budeme bavit za chvíli.
Ještě se na chvíli zastavíme u statistik. V zemích s vysokými příjmy klesla úmrtnost na rakovinu prsu od 80. let o 40 %. Důvodem je právě lepší a dřívější diagnostika. V rozvojovém světě bohužel takový pokrok nevidíme.
Prevence a léčba
Prevence rakoviny prsu začíná u vás doma, přesněji řečeno ve vaší hlavě a částečně také na vašem talíři. Existuje totiž řada kroků, které vám pomohou riziko snížit.
Prvním a nejdůležitějším krokem je zdravý životní styl. Tyto rady vás asi nepřekvapí. Lékaři doporučují dbát na zdravou váhu, cvičit a omezit alkohol a kouření. Důležitá je i strava: ovoce, zelenina, mléčné výrobky, ryby.
Velkým tématem je kojení. Ženy by měly vědět, že kojení má ochranný efekt. Naopak dlouhodobá hormonální terapie po menopauze riziko zvyšuje. Pokud si nejste jisté, co je pro vás nejlepší, poraďte se se svým lékařem.
A co dělat, když už dojde k nejhoršímu? Dnes už rakovina prsu není automaticky rozsudek smrti. Medicína totiž udělala pokrok, takže dnes je možné žít dlouhý a důstojný život i s rakovinou prsu.
Moderní léčba je navíc mnohem účinnější a personalizovanější. Takže jinými slovy, je šitá na míru každé pacientce. Kromě klasické chirurgie, chemoterapie a radioterapie se dnes stále více používají cílená terapie a imunoterapie, které ničí rakovinné buňky s menším poškozením zdravých tkání.
Důležitým heslem dneška je multidisciplinární péče. Na léčbě by měl spolupracovat tým odborníků z různých oborů.
V Česku mamografický screening ženám hradí pojišťovna
Jedním z nejdůležitějších kroků v boji proti rakovině prsu je včasná diagnostika. Pokud je nádor odhalen v raném stadiu, je vyléčitelný až v 90 % případů.
Mamografický screening je v naší zemi dobře dostupný. A hlavně, je plně hrazen ze zdravotního pojištění pro ženy ve věku 45 let a více. Máte nárok na vyšetření každé dva roky. Pokud jste v této věkové skupině, neváhejte a objednejte se na preventivní kontrolu. Mamografie je jedinou metodou, která dokáže odhalit rakovinu v nejranějších fázích.
Inspirativní kampaně v minulosti
V průběhu měsíce října se projevují kreativci po celém světě. V Jihoafrické republice například vznikla kampaň "Check out your Melons". Ženy byly v obchodech vyzývány, aby zkontrolovaly prsa, jestli zde nenahmatají bulku. V Egyptě nasvítili pyramidy růžovou barvou. A třeba v Pobřeží slonoviny vyhlásili soutěž v poezii, lépe řečeno v žánru slam poetry. Tato akce přiblížila závažné téma zvláště mladé generaci.
Zde rozhodně platí: čím bláznivější kampaň, tím lepší. Protože právě takové kampaně jsou viditelné, o takových kampaních lidé diskutují. A o rakovině prsu mluvit musíme. Ideálně nejen v říjnu.
Zdroje:
https://www.uicc.org/what-we-do/thematic-areas/breast-cancer/breast-cancer-awareness-month
https://www.emro.who.int/fr/media/actualites/pink-october-breast-cancer-awareness-month.html
https://www.mammacentrum.cz/faq/kolik-stoji-mamograficky-screening