Chůze jako přirozený pohyb člověka i cesta ke štíhlejší postavě

 

Chůze je pro člověka natolik přirozeným pohybem, že nad ním příliš často nepřemýšlíme. Přitom i tento základní až mechanicky prováděný pohyb může být jedním ze způsobů, jak zhubnout. Zapomeňte však na obyčejné procházky městem. Chcete-li opravdu zhubnout, je třeba tomuto účelu přizpůsobit i styl chůze.

Ano, chůzí je opravdu možné zhubnout a zlepšit si fyzickou kondici. Není však chůze jako chůze. Běžnou chůzí a procházkami v parku významných výsledků dosáhnout nelze, máme na mysli sportovní rychlejší chůzi.

Svižná procházka několikrát týdně je vynikajícím cvičením zejména pro ty, kteří trpí vysokou obezitou, a jiný náročnější sport by mohl mít neblahé důsledky na jejich zatěžovaný pohybový aparát. Pravidelná chůze však prospěje i lidem po úrazu či operaci, těhotným ženám a samozřejmě i starším osobám.

Turistika: Hubnutí a poznávání české přírody v jednom

Abychom se dočkali příznivých účinků chůze v podobě úbytku tukových zásob a štíhlejší postavy, musí procházka splňovat pár kritérií. Kromě toho, že by mělo jít o svižnou intenzivní procházku, měla by trvat alespoň jednu hodinu spíše déle.

V tomto směru je nejlepším “chodícím” sportem turistika. V závislosti na délce trasy, terénu i intenzitě může jít o různě náročný sport. A vzhledem k tomu, že turistické výlety trvají i několik hodin v kuse, jedná se o skvělý způsob hubnutí. Delší průběh intenzivnější činnosti je totiž přesně to, co podporuje účinné spalování tuků.

Ideální intenzita pro spalování tuků? Odborníci se shodují na tom, že intenzita cvičení za účelem spalování tuků by se měla pohybovat mezi 50 až 70 procenty maxima. Při vyšší intenzitě je totiž jako zdroj energie využíván glykogen nikoliv tuk.

Češi jsou turističtí nadšenci, to je všeobecně známé. Naše turistické trasy jsou velice pestré a nabízí vyžití pro všechny. Díky současným sociálním sítím snadno najdete stejně naladěné skupiny se stejnou či podobnou fyzickou kondicí a společně tak můžete nejen objevovat krásy české přírody, ale také hubnout.

Lidovým typem sportovní chůze je rovněž nordic walking neboli chůze za pomocí hůlek, díky kterým lze i při obyčejné chůzi zapojit další svalové partie, tedy nejen nohy, ale také ruce, ramena a záda. Nordic walking je vhodné pro všechny věkové kategorie od dětí až po seniory.

Chůze jako profesionální sport

Chůze respektive rychlochůze patří také mezi sportovní disciplíny, které mají své zastoupení i na Olympijských hrách. Nejedná se přitom o žádnou procházku, jelikož svou náročností může konkurovat i běhu. Profesionální “rychlochodci” mohou dosáhnout rychlosti dokonce až 15 kilometrů za hodinu!