Vitamín E

Vitamín E je souhrnný název pro skupinu látek, které jsou označované jako tokoferoly (přesněji alfa, beta, gama, delta tokoferoly a tokotrienoly). Za nejúčinnější je považován alfa-tokoferol. Jeho název byl odvozen z latinských slov „tokos“ (plod, potomek) a „fero“ (nést, plodit).

Vitamín E patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Jeho nejbohatším zdrojem je olej z obilných klíčků, nachází se ale i v jiných rostlinných olejích (slunečnicový, sójový, lněný, řepkový…), dále ve špenátu, listovém salátu, ořechách, mandlíchobilovinách, kde chrání nenasycené mastné kyseliny před oxidací. Tyto látky jsou citlivé na tepelné zpracování, lepší tepelnou odolnost mají v kyselém prostředí.

 

K čemu vitamín E potřebujeme?

Vitamín E patří mezi látky, které velmi snadno reagují s kyslíkem. Odtud pramení jeho nejvýznamnější účinek, působí totiž jako tzv. antioxidant. Tokoferoly mohou (díky rozpustnosti v tucích) pronikat skrz buněčný povrch, kde se po zabudování stávají součástí buněčné membrány, kterou chrání před působením volných radikálů. Antioxidanty mají totiž schopnost uvolnit svůj elektron, aniž by došlo k jejich vlastní přeměně na volný radikál.

Svou biochemickou reakcí omezují aktivitu volných kyslíkových radikálů, které poškozují tukový obal buněk a způsobují tak jejich stárnutí: těm je přisuzována významná úloha v rozvoji závažných a rozšířených onemocnění, jako je kornatění tepen, diabetes mellitus (cukrovka), vysoký krevní tlak, chronické střevní záněty, Alzheimerova choroba aj.

Vitamín E je doporučován jako podpůrný a doplňkový prostředek při kožních onemocněních, potížích při menstruaci a v klimakteriu, degenerativních onemocnění nervového systému, srdečně-cévních chorobách nebo při léčbě neplodnosti. Spoluúčast vitamínu E na chemických procesech v lidském těle dosud nebyla zcela vědecky prokázána a je předmětem intenzivního výzkumu.

S vitamínem E se také můžeme setkat ve složení řady potravin, kde se využívají jeho antioxidační schopnosti proti žluknutí. V kosmetických přípravcích je mu připisováno zklidnění pleti.

Nedostatek vitamínu E je velmi těžké stanovit. Poškozování buněk se totiž děje postupně. Projev nedostatku je tak závislý na celkovém zdravotním stavu, přísunu ostatních látek, a patrný tak může být až po mnoha letech.

Nadbytek neboli hypervitaminóza se vyskytuje velmi zřídka a to až po dlouhodobém podávání vysokých dávek. Projevuje se zažívacími problémy, zvracením, slabostí nebo bolestmi hlavy. Pozor by si měli dávat lidé s horší srážlivostí krve, protože jeho dlouhodobé užívání zhoršuje vstřebávání vitamínu K, který se podílí na srážení krve.

Dávkování

Doporučená denní dávka vitamínu E je dle platné legislativy 12mg*. Tuto dávku běžně není problém získat ze stravy, pokud máme dostatečně pestrý jídelníček. V případě, že užíváte léky s vitamínem E nebo doplňky stravy, je vždy důležité dodržovat doporučení v příbalovém letáku, o vhodném dávkování se také můžete poradit se svým lékařem či lékárníkem.

Na místo obvyklých hmotnostních jednotek je velmi často používají mezinárodní jednotky (IU). Pro přepočet platí, že:

1 mg = 1,49 IU

12 mg = 17,88 IU

67 mg = 100 IU

Vitamín E se vstřebává z tenkého střeva za pomoci tuků. V těle se ukládá do zásoby v tukové tkáni. Zbytek se vyloučí převážně močí.  Vitamín E je (jako všechny vitamíny) pro lidský organismus nenahraditelný.

 

* dle Vyhlášky 450/2004 Sb. o označování výživové hodnoty potravin