Vitamín C

Vitamín C patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě. Lidské tělo si ho neumí vyrobit samo a navíc se v těle nikde neukládá do zásoby – jeho případný nadbytek je vyloučen močí. To znamená, že jeho hladinu musíme neustále doplňovat pravidelným příjmem potravy bohaté na vitamín C. Jeho chemický název je kyselina L-askorbová, která je citlivá na tepelné zpracování. Množství vitamínu C v potravinách klesá i s délkou jejich skladování, působením světla nebo pasterizací.

Vitamin C se vyskytuje nejčastěji v ovoci a zelenině. Bohatými zdroji jsou šípky, černý rybíz, paprika, citrusové plody, rajčata, jahody nebo kiwi. Ale také např. nať petržele, celeru, kapusta, červené zelí, křen, pažitka, špenát, kedluben, květák, rané brambory, ředkvičky či česnek.

 

K čemu vitamín C potřebujeme?

Vitamin C je pro lidský organismus nenahraditelný. K jeho nejznámějším účinkům patří udržování zdravého imunitního systému – již mírný nedostatek vitamínu C může být příčinou snížené odolnosti vůči infekcím a delší doby rekonvalescence nebo zhoršeného hojení ran. Svým působením přispívá k normálnímu fungování psychiky a nervového systému, snižuje únavu a vyčerpání. Podílí se také na tvorbě kolagenu, který je důležitou stavební jednotkou našich cév, chrupavek a kostí, kůže, dásní i zubů. Podílí se také na mnoha metabolických pochodech – jakožto antioxidant chrání buňky proti působení volných radikálů kyslíku a zpomaluje tak stárnutí buněk, podílí se na regeneraci vitamínu E či na vstřebávání iontů železa (které jsou nezbytné pro tvorbu červených krvinek).

Nedostatek vitamínu C se zpočátku projevuje velmi nespecificky – malátností, zvýšenou únavou, ztrátou chuti k jídlu, nízkou odolností proti infekcím, ale také třeba zvýšenou kazivostí zubů. Extrémní nedostatek způsobuje kurděje, které se projevují chudokrevností, náchylností k infekcím, žaludečními obtížemi, oslabením svalstva, otoky kloubů, lámavostí kostí, vypadáváním zubů …

Nadbytek neboli hypervitaminóza není známa, protože přebytečné množství se vylučuje močí. Dlouhodobé podávání velkých dávek vitamínu C může způsobit podráždění žaludku či mírný průjem.

Dávkování

Doporučená denní dávka vitamínu C je dle platné legislativy 80mg*.

Dávka závisí na věku, pohlaví, zdravotním stavu a životním stylu a pohybuje se obvykle v rozmezí 60 – 90 mg/den. Vyšší spotřebu mohou mít těhotné a kojící ženy, kuřáci, diabetici, alkoholici, osoby v rekonvalescenci, starší lidé, lidé žijící v znečištěném prostředí, drogově závislí či lidé žijící ve stresu.

* dle Vyhlášky 450/2004 Sb. o označování výživové hodnoty potravin