Pokožka spálená sluncem – značný problém vyžadující vaši péči

Léto a dovolené jsou v plném proudu a proto se aktuálně dosti zajímáme o ochranu zdraví před sluncem. Všichni už známe doporučení odborníků skoro nevycházet na přímé slunce v hlavních denních hodinách (okolo poledne) či se téměř kompletně zahalit. Realita je však taková, že málokdo tato doporučení dodržuje. Naopak, většina lidí chce „nasát“ léčivou sílu slunce a vitamínu D co to jen jde. Co když ale síla slunce už přestane být léčivá a naopak je schopna nám ublížit?

Jak vzniká a co je spálená pokožka

Úpalu a úžehu jsme se věnovali v jiném článku, teď se zaměříme na sluncem podrážděnou a zanícenou, neboli spálenou pokožku. Při styku slunečního záření s pokožkou dochází k různým chemickým a mechanickým reakcím. Slunce vysílá kromě jiného i ultrafialové záření UVA a UVB, které proniká do vrchní vrstvy pokožky a v ní uvolňuje volné radikály (nadbytečné molekuly kyslíku). Tyto volné radikály se tělo snaží neutralizovat pomocí antioxidantů, ale pokud je jich příliš, je to pro tělo velká zátěž a mohou se spustit nejrůznější degenerativní procesy. Díky UVB záření si však tělo tvoří i vitamín D, ale jeho nadbytečné množství může naopak způsobit předčasné stárnutí a poškození DNA. Zarudnutá, horká a citlivá pokožka je důsledkem nadměrného UV záření, při kterém se poškodilo DNA jednotlivých kožních buněk a tělo spouští jejich sebedestrukci a následnou obnovu. Při opakovaném spálení se ovšem některé poškozené buňky nepodaří zničit a může být zaděláno na velký malér v podobě melanomu.

Jak pečovat o spálenou pokožku

Ochranný krém s vysokým faktorem by měl být samozřejmostí. Je dobré ale mít na paměti, že krém jen trochu prodlužuje bezpečnou dobu na slunci a měl by být znovu aplikován cca každé dvě hodiny (dle doporučení výrobce). Když už se nám podaří spálit se, je v našem zájmu poskytnou naší pokožce co nejlepší péči a prostor k regeneraci buněk. Podle Americké dermatologické komory je klíčové:

  • pokožku co nejdříve zchladit obkladem, studenou sprchou nebo koupelí;
  • udržovat pokožku hydratovanou a zklidnit ji vhodným prostředkem s aloe vera nebo sójou (v těžkých případech i hydrokortizonem);
  • vzít si aspirin nebo ibuprofen;
  • pít hodně vody;
  • nevystavovat dále pokožku slunci, a když už musíme ven – chránit ji pevnou tkaninou (neprůhlednou proti světlu).

Moderních chladivých a hydratačních prostředků na spálenou kůži je kromě výše zmíněných celá řada, je na každém najít, co jeho typu pokožky nejlépe vyhovuje. U nás jsou tradičnější produkty obsahující D-Panthenol, vitamín E, produkty obsahující termální vody, jogurt či je možno přímo potírat kůži jogurtem nebo mlékem. Ať už si vyberete jakýkoli prostředek nebo jejich kombinaci, dbejte na jejich časté nanášení až do úplného zahojení kůže.