Kozlík lékařský: Přírodní pomocník proti nespavosti

Valeriana officinalis

Noc co noc unaveni hledíte do stropu, spánek však nepřichází? Spíte neklidně, převalujete se a ráno se cítíte všelijak, jenom ne vyspalí a čerství? Pomoci může nenápadná bylina známá pod názvem kozlík lékařský.

Kozlík patří mezi vytrvalé byliny rostoucí v mírném pásu po celé severní polokouli. Bujné porosty kozlíku rostou podél řek, potoků, na mokrých loukách a v blízkosti olší a vrb, jelikož mu vyhovují vlhká a stinná místa. Bylinu poznáte nejen podle drobných bělorůžových až fialových kvítků, ale také podle charakteristické vůně, kterou by mnozí z nás nazvali spíše zápachem.

Kozlík obsahuje valepotriáty a terpenické látky se sedativními účinky: kyselinu valerovou a její deriváty, mono a seskviterpenty, dále cukry, sliz, třísloviny, hořčiny, flavonoidy, alkaloidy a další cenné látky.

Proč se doporučuje:

  • valepotriáty a terpenické látky mají uklidňující účinky a působí proti neklidu a stresu
  • pomáhá zkracovat dobu usínání a zlepšovat kvalitu spánku (užívání přitom nenarušuje přirozené fáze spánku)
  • zklidňuje i zažívání – působí proti tzv. neurózám zažívacího traktu, zmírňuje nadýmání a působí proti zvracení.
  • podílí se na zachování normální činnosti kardiovaskulárního systému a pomáhá stabilizovat krevní tlak.
  • Je zajímavé, že současně patří k bylinám, které dokáží pozitivně ovlivňovat kognitivní funkce, tj. schopnost rozlišovat informace, správně je vyhodnocovat a přiměřeně reagovat, tedy optimálně využívat paměť, soustředění, řeč a jiné vyjadřovací schopnosti, časovou i prostorovou orientaci.

Říká se, že:

  • mírní bolesti hlavy
  • uvolňuje křeče
  • zmírňuje menstruační křeče
  • pomáhá při bolestech kloubů a svalů
  • působí proti revmatismu
  • vyhání z těla hlísty

Víte, že …

  • kozlíkový zápach velmi přitahuje kočky, které se v kozlíku s chutí vyválí? I proto se mu někdy přezdívá kocúrník nebo kočičí kořen. Známý je také pod názvem valerián nebo baldrián.
  • Zápach se sušením velmi zintenzivní, proto je vhodné uchovávat kozlík v dobře utěsněné nádobě.
  • Obecně se nedoporučuje kozlík užívat soustavně, po několika týdnech může vznikat tolerance. To znamená, že organismus si na užívanou dávku zvykne a tato dávka přestane působit. V žádném případě však nejde o závislost a neznamená to, že bychom měli dávku zvýšit. Vysoké dávky mohou působit opačně, kdy se místo zklidnění dostaví rozrušení nebo křeče. Je třeba dbát na doporučené dávkování.
  • Kozlík by se neměl kombinovat se syntetickými léky na uklidnění či na spaní. Jejich účinky se mohou vzájemně posilovat, způsobovat apatii či nepřirozeně hluboký spánek.
  • V minulosti se kozlík pro svou dostupnost využíval jako „všelék“ a jeho léčivé účinky jsou i dnes uznávané po celé Evropě. Ve středověku se věřilo, že dokáže odhánět zlé duchy a chrání proti uřknutí.

Pokud se rozhodnete pro sběr kozlíku lékařského, koncem léta nastává to správné období. Oddenek s kořeny kozlíku se sbírá od srpna do října. Bylinu opatrně omyjeme a necháme usušit na tmavém, dobře větraném místě. Z čerstvé či usušené byliny se připravuje odvar nebo tinktura a použít ji lze i do koupele či parní lázně.

Pokud nemáte na sběr bylinky čas nebo si na to sami netroufáte, můžete se o možnostech využití poradit se svým lékařem nebo lékárníkem. V lékárnách lze zakoupit hotové přípravky v nejrůznějších formách a kombinacích s jinými bylinami.

Osvědčený recept:

Odvar z kozlíkového kořene

Lžičku sušeného kořene zalijeme 250ml studené vody, přivedeme k varu, 5-10 minut povaříme a necháme 10-15 minut odstát, poté přecedíme. Pro snadnější usínání se doporučuje jeho pití 2 hodiny před spaním. Pro celkové zklidnění ráno i večer.